1. SIAPA GURU TERBAIK YANG ANDA KENALI?
Bila saya menanyakan soalan berkaitan apa yang mereka suka dan tidak suka terhadap GURU kepada rakan-rakan mesti banyak jawapan yang diberikan oleh mereka seperti:
"Saya sangat suka cikgu P mengajar, walaupun garang tapi saya faham apa yang diajar"- Sapeah
" Dah lah cantik pandai bergaya pulak tu Cikgu Hani pakai apa pun cantik"- Jep
"Saya tak suka lah Cikgu Q ni mengajar macam nak taknak saja macam mana pelajar nak faham"- Lela
"Nampak sangat Cikgu O seorang yang pilih kasih, asyik pilih orang sahaja"- Jijah
" Saya sayang Cikgu T sebab dia seorang yang prihatin kerana selalu ambil berat terhadap saya" - Leman
Macam-macam jenis pandangan yang boleh kita lihat pada setiap pelajar tentang penilaian terhadap guru mereka, sama ada yang positif atau pun yang negatif. Hal ini boleh dijadikan asbab untuk mereka membuat pemilihan berkaitan guru yang terbaik yang mereka jumpai.
Berbalik kepada cerita saya, sepanjang kita menuntut ilmu dari kecil hingga dewasa pasti sudah ramai guru yang kita kenali mempunyai keunikan masing-masing. Oleh itu, pasti setiap pelajar mempunyai guru yang terbaik yang menjadi kesayangan mereka. Namun begitu, apabila kita memilih seseorang guru itu yang terbaik bukan bermaksud guru yang lain tidak terbaik buat mereka, mungkin pemilihan tersebut disebabkan oleh kelebihan yang ditunjukkan oleh guru tersebut berbanding dengan guru yang lain. Oleh yang demikian, apakah sebab menyebabkan pemilihan tersebut?.......
Sebelum itu, saya ingin perkenalkan guru terbaik yang pernah saya kenali iaitu Puan Norliza bt. Jusoh yang lebih manja disapa dengan panggilan 'Ummi' sewaktu beliau menjadi Penasihat Akademik dan juga pendidik di Politeknik.
![]() |
Gambar sewaktu perpisah semester akhir |
Melihat ciri-ciri yang perlu ada kepada seorang seorang guru, beliau mempunyai peribadi yang mulia wajar menjadi tauladan. Hal ini demikian kerana, beliau sentiasa mengambil berat tentang pelajarnya bukan sahaja dari segi pelajaran malah dari segi JERI. Jikalau pelajarnya mempunyai masalah kewangan, pasti beliau orang pertama yang mengambil tahu dan menghulurkan bantuan. Perkara ini mungkin di anggap biasa, tetapi kami sebagai pelajar yang jauh dari keluarga sangat bersyukur dengan keprihatinan beliau terhadap kami.
Selain itu, beliau juga dikenali dengan seorang yang pemurah kerana pada setiap minggu beliau tidak akan jemu-jemu memberikan kami makanan dan minuman secara percuma, sangat besar pengorbanan beliau terhadap kami. Tambahan pula, jika pelajarnya mendapat keputusan yang cemerlang pada setiap semester, beliau akan memberikan hadiah saguhati bernilai RM50.00. Sebagai pelajar yang telah menerima hadiah saguhati tersebut, saya berasa terharu kerana hasil usaha saya dihargai oleh guru sendiri serta dapat meningkatkan usaha pelajar yang lain untuk berjaya. Oleh yang demikian, walaupun beliau hanyalah seorang guru tetapi kami sudah menggangap beliau seperti ibu kami sendiri.
![]() |
Dapat hadiah saguhati huhuhu |
Selain itu, beliau tidak lokek berkongsi ilmu dalam mengurus dan menyelesaikan masalah yang dihadapi. Sebagai contoh, sewaktu kelas pencahayaan, saya memberitahu beliau yang saya sangat sukar untuk membezakan di antara lampu-lampu yang mempunyai bentuk yang sama tetapi jenis pulak yang berbeza. Oleh itu, tindakan beliau sangat pantas dengan membawa saya ke tempat pencahayaan lalu menerangkan semula satu demi satu supaya saya faham akan perbezaan setiap jenis lampu yang ada. Hal ini menunjukkan beliau seorang pendidik yang proaktif dalam mendidik pelajar dalam memahami sesuatu perkara dengan jelas dan cepat.
![]() |
Fokus untuk masa depan supaya terang |
2. APAKAH KUALITI YANG BERKAITAN DENGAN FALSAFAH YANG MENJADIKAN GURU YANG HEBAT?
i) BERTINDAK SEBAGAI PENYEBAR ILMU
Fungsi GURU ialah mendidik pelajar dalam pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran daripada disiplin dalam akademik dan juga kokurikulum di sekolah. Oleh yang demikian, guru terbaik yang saya pilih mempunyai sifat amanah, dedikasi, komited dalam menjalankan tugas, ikhlas dalam memberi ilmu, sanggup berkorban masa dan tenaga serta mempunyai semangat dalam membantu pelajarnya. Oleh itu, pendidik perlulah mendalami sebanyak ilmu sebanyak mungkin mengikut kemampuan diri supaya dapat menyebarkan ilmu kepada para pelajar supaya dapat melahirkan modal insan dan warganegara yang cemerlang serta berilmu pengetahuan. Justeru, dalam era transformasi kini, pendidikan guru mestilah menghasilkan pelajar yang mampu berfikir secara kreatif dan kritis dalam semua aspek JERIS (Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan Sosial) bagi mencapai pendidikan yang bertaraf dunia.
ii) BERTINDAK SEBAGAI ROLE MODEL
Guru sebagai Role Model |
Nilai merupakan elemen yang penting dalam mengukur mutu sesuatu perkara. Oleh yang demikian, pendidik haruslah membentuk pelajar untuk memiliki akhlak yang mulia dan mempunyai nilai-nilai murni yang tinggi. Nilai-nilai yang perlu diterapkan adalah seperti pendidikan moral, agama, terminal dan instrumental. Oleh itu, pendidik seharusnya mempunyai sifat dan kualiti peribadi, profesional, dan sosial yang baik dan positif supaya dapat menjalankan tugas sebagai pengajar dengan sempurna. Sebagai contoh, guru terbaik saya pilih iaitu Pn. Norliza merupakan ibu bapa yang kedua sewaktu saya belajar di politeknik, segala nilai dan perilaku beliau menjadi pemerhatian kepada pelajar untuk dijadikan contoh teladan yang baik kepada pelajar. Selain itu, beliau juga penasihat yang baik untuk pelajar. Justeru itu, nilai-nilai murni yang dipamerkan oleh pendidik di tempat belajar secara tidak langsung akan diterapkan ke dalam jiwa pelajar.
iii) BERTINDAK SEBAGAI PENYEBAR BUDAYA ILMU
Guru Penyebar Budaya Ilmu |
Ilmu merupakan sesuatu yang bermakna dan membawa penyuburan serta semangat kepada jiwa manusia terutama sekali mereka yang bergelar pendidik. Hal ini menunjukkan ilmu merangkumi semua aspek kehidupan luaran dan dalaman jiwa manusia. Oleh yang demikian, guru sebagai pengamal ilmu perlu mempratikkan budaya ilmu seperti membaca, berfikir, memerhati, berkarya, bersumbangsaran dan bertukar fikiran serta mencari pengalaman baru. Dalam PdP, pendidik bertindak untuk memidahkan ilmu yang baik, menaikkan adab murid serta memberi petunjuk ke arah kebenaran sebagai seorang pengamal ilmu.
Oleh itu, guru terbaik saya mempunyai falsafah tersendiri yang menjadi elemen utama dan beliau terapkan dalam diri supaya menjadi teladan kepada pelajar untuk dicontohi. Budaya Ilmu dalam kalangan guru dan pelajar adalah sejajar dengan salah satu matlamat yang terkandung di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) iaitu melahirkan generasi yang mencintai ilmu pengetahuan dan kemudiannya menjadi tunjang dalam amalan pendidikan seumur hidup.
3. KENAL PASTI PERSPEKTIF SEMULA JADI GURU DALAM FALSAFAH
PENDIDIKAN BARAT
Falsafah Pendidikan Barat |
PENDIDIKAN TRADISIONAL
i) ESENTIALISME
ii) PERENIALISME
PENDIDIKAN MODEN
i) PROGRESIVISME
FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM
" Pendidikan Islam adalah satu usaha berterusan untuk menyampaikan ilmu, kemahiran dan pengahayatan Islam bedasarkan al-Quran dan as-sunnah, bagi membentuk sikap kemahiran, keperibadian dan pandangan hidup sebagai hamba Allah s.w.t yang mempunyai tanggungjawab untuk membangun diri, masyarakat, alam sekitar dan negara mencapai kebaikan di dunia dan kesejahteraan di akhirat "
Elemen dalam Falsafah Pendidikan Islam |
Terdapat 3 elemen yang perlu ada dalam diri seorang guru seperti yang berikut:
No comments:
Post a Comment